Wyjaśnianie przez uczniów znaczenia cytatów dotyczących marzeń.. Zanim odsłuchamy utwór Biała Lokomotywa w wykonaniu samego autora, wróćmy jeszcze na chwilę do wiersza.odszukanie celu ukształtowania obrazów poetyckich.. (interpretacja plastyczna) Zachęćmy uczniów, aby dokonali analizę wiersza zamknęli swoje wrażenia, odczucia, przemyślania po jego przeczytaniu w obrazie.. (Po przeczytaniu, ćw.. W zależności od tekstu literackiego, znajomości .Kontekst historyczny ułatwia czytelnikowi interpretację utworu.. Interpretacja zakończenia "oto teraz w prochu zasnę - z prochu wstanę w dzień ostatni" - nadzieja zmartwychwstania, .analiza utworu: - opis sytuacji lirycznej przedstawionej w utworze, - omówienie budowy wiersza, - omówienie środków poetyckich użytych w utworze, - określenie nastroju w kolejnych strofach, interpretacja tytułu i tematyki wiersza.. Znaczenie to utrwalone jest w kulturze, a więc zrozumiałe dla odbiorcy z danego kręgu kulturowego.. Poproś uczniów, aby zamknęli oczy.. (Po przeczytaniu, ćw.. Przeczytaj na głos wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. "Biała magia" lub odtwórz nagranie (link znajdziesz na końcu scenariusza).Miło szaleć, kiedy czas po temu.. (Pieśń XX) - interepretacja i analiza - strona 2.. 5.Słuchanie - wyobrażanie - szkicowanie.. Ci sami czytelnicy jako potwierdzenie swojej tezy wskazują fragment nazwany przez nich samych: rozmową z pilotem, twierdząc, że jest to monolog pomiędzy autorem a wymyśloną przez .język polski 2 FTP..
Wspólna analiza i interpretacja utworu poetyckiego.
płaszczyzn następuje w policentrycznej lekturze utworu, "zmierzającej do ujęcia interesującego nas przedmiotu w jego obiektywnej wieloaspektowości .. Odszukanie w utworze epitetów i przenośni oraz określenie związku między obrazem a piosenką.. SPOSOBY TWORZENIA NASTROJU W WIERSZU MŁODOPOLSKIM.. Spis treści.. - epitety, np. gaj akacjowy, biała piana, żółte słońce, - porównanie - ,,Italia leży niby talerz modry .Rozwinięcie: 1.Przeczytanie tekstu wiersza z podręcznika.. Wskazuję środki poetyckie, wyjaśniam ich znaczenie i określam ich funkcję.. 5.Próba odpowiedzi na pytania: - kim jest podmiot lir.. Dramat trudnego wyboru od zarania dziejów towarzyszył człowiekowi w jego zmaganiach ze światem.. Konteksty interpretacyjne dzieła: przedstawienie aspektu biograficznego, obyczajowego, społecznego, kulturowego, literackiego, filozoficznego; uwzględnienie kontekstu teoretyczno-literackiego (prąd artystyczny, gatunek, konwencja, tradycja literacka).ryczne znaczenie dzieła, to, które zostało mu nadane w momencie tworzenia"12.. Co wynika z tytułu, określić centralny motyw, temat 2.Wypowiada się w imieniu zbiorowości jako "my liryczne": "Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi"..
Określenie, które cechy utworu wskazują na to, że jest on piosenką.
Wyjaśniam znaczenie utworu w historii polskiej literatury: a. świetny warsztat literacki autora (13-zgłoskowiec, pisany wierszem, z zachowaniem układu rymów, bogactwo środków stylistycznych, piękna polszczyzna, wspaniałe opisy przyrody, barwność postaci, poczucie humoru, opis obyczajów staropolskich); b.6.. Cele lekcji: scharakteryzowanie kreacji podmiotu lirycznego w wierszu.. Konteksty interpretacyjne dzieła: przedstawienie aspektu biograficznego, obyczajowego, społecznego, kulturowego, literackiego, filozoficznego; uwzględnienie kontekstu teoretyczno-literackiego (prąd artystyczny, gatunek, konwencja, tradycja literacka).. Autor: Szkoła Podstawowa nr 1 w Świnoujściu o 10:00 1 komentarz:Interpretacja wiersza wg schematu przypomnianego na początku lekcji.. Utwór jest typowym monologiem prowadzonym przez zbiorowy podmiot liryczny.. 11W literaturze alegoria to najczęściej fragment utworu (fragment wersu) niosący za sobą - prócz dosłownego - znaczenie potęgujące poetycki wymiar dzieła.. W poszukaniu powodów nieudzielania przez Atropos odpowiedzi pomoże na pewno moment, w którym uczniowie będą tłumaczyć, jak zrozumieli pytania poetki.1.. Sposób postępowania: 1. opisanie obrazów poetyckich wykreowanych w utworze.. - odszukanie podmiotu lirycznego, odbiorcy, - wyszukanie i nazwanie środków poetyckich, - wyjaśnienie ogólnego sensu utworu, - wyjaśnienie pojęcia: "Carpe diem", Odtworzenie fragmentu filmu na podstawie powieści N.H..
2.Swobodne wypowiedzi uczniów na temat utworu, pierwsze wrażenia, skojarzenia, refleksje.
Dzielę się spostrzeżeniami na temat poruszany w utworze.. Stosuję właściwe argumenty do uzasadniania swojego zdania.. Analiza obrazu poetyckiego: wskazanie (nazwanie) podmiotu mówiącego i określenie jego cech; wskazanie bohatera lirycznego i określenie jego cech; przedstawienie sytuacji lirycznej; prezentacja sekwencji obrazów poetyckich i ich analiza; interpretacja w odniesieniu do rzeczywistości literackiej i pozaliterackiej; odszukanie celu ukształtowania obrazów poetyckich.. Z pojęciem tożsamości narodowej wiążą się również takie hasła, jak: wolność, ojczyzna, patriotyzm.. Miło szaleć, kiedy czas po temu.. (Pieśń XX) - interepretacja i analiza.. Wskazanie rodzaju rymów w tekście.. Określam sytuację liryczną przedstawioną w utworze.. W utworze dominuje obraz dzieła stworzonego przez Boga.Odszukanie własnej tożsamości możliwe jest wyłącznie poprzez pamięć o dziejach minionych i dotarcie do źródeł.. Wyjaśniam znaczenie słów użytych przez podmiot liryczny.. Odszukanie koincydencji płaszczyzn interpretacyjnych tytułu Lalki w polifo .Analiza i interpretacja wiersza: - odszukanie nazwy miast, jakie pojawiają się w wierszu, ustalenie, jakie to miasta (stolice europejskich państw), - wskazanie państw i miast, zaznaczenie na mapie ,,trasy podróży", - wyszukanie w tekście zabytków, z jakich słyną stolice, oglądanie ilustracji, - analiza środków poetyckich: jak poeta przedstawia, ,,maluje" Europę ?.
Najczęstsze formy pojawiania się alegorii w literaturzeWspólna interpretacja poszczególnych wersów.
(Nowa wiadomość; Po przeczytaniu, ćw.. W dalszych rozważaniach dochodzi do wniosku, że trzeźwy poeta "Nie uczyni (.). nic dobrego", oczekując tym samym dolania trunku "do pełnej" szklanki czy kufla.- odszukanie w tekście elementów charakterystycznych dla noweli (zawiązanie akcji, rozwiązanie akcji, punkt kulminacyjny, zwarta kompozycja, niewielka liczba bohaterów, itp.) - analiza elementów świata przedstawionego: czas, miejsce akcji, bohaterowie, wydarzenia, - ćwiczenia w określaniu problematyki i tematyki utworu,Odszukanie w tekście pytań, na które prowadząca wywiad poetka nie otrzymała odpowiedzi, jest jedynie pretekstem do tego, by uczniowie zdecydowali, co kryje się za taką reakcją bogini.. Odszukanie w słowniku języka polskiego terminu "marzenia", "marzyciel".. Jest więc to przykład liryki bezpośredniej.. * odszukanie i obejrzenie reprodukcji obrazu, analiza obrazu z wykorzystaniem fragmentów tekstu Szymborskiej, przypomnienie głównych informacji o epoce Bruegla z uwzględnieniem głównych prądów kulturowych.Oczywiście nauczyciel może także polecić odszukanie encyklopedycznego biogramu poety lub sam podać kilka faktów z życia twórcy, takich jak data urodzin i śmierci czy tytuły najważniejszych utworów.. Zwrócenie uwagi na czasowniki podkreślające dłuższe trwanie w czasie przedmiotów ( tryumfują, przeczekała, przegrała, zwyciężył).. 4.Określenie typu liryki (bezpośrednia).. Aktywne .Interpretacje tekstu Wielu interpretujących książkę twierdzi, że postać głównego bohatera to wyłącznie maska, za którą skrył się sam autor tekstu.. 28.04.2020 r. TEMAT 2: O SZYBY DESZCZ DZWONI….. Zadaniem uczniów jest wybranie jednego wiersza (bądź to z antologii wierszy różnych twórców poświęconej jednemu tematowi, bądź z tomiku jednego poety) i dokonanie w domu jego .odszukanie celu ukształtowania obrazów poetyckich.. ?Odszukanie utworów poetyckich związanych z Lublinem (będzie to około 50 wierszy): .. nawiązania w utworze "hildur baldur i czas" .. 5.Wskazanie , nazywanie i określanie funkcji środków poetyckich.Interpretacja - odpowiedź na pytanie, czemu służy powyższa konstrukcja, utworu, sens wynikający z niego, jak utwór mieści się w historii i filozofii, jest to działanie badawcze zmierzające do wydobycia sensu danego zjawiska.. Taka forma notatki lepiej ukaże spoistość tych wierszy, ich logiczność, kunszt i element niespodzianki poetyckiej.. Sytuacją liryczną utworu może być więc obserwacja sytuacji panującej w Europie, czyli szerzącej się propagandy komunizmu.. jego założenia były inne - każdy człowiek miał być równy wobec innych, a hierarchia klas była domeną przeciwstawnego do filozofii Marksa kapitalizmu.Propozycja notowania informacji z lekcji poświęconej analizie i interpretacji testu poetyckiego Na przykładzie wierszy autorów barokowych ukazuje, w jaki sposób odtworzyć strukturę utworu za pomocą wykresu, który stanowi skrótowy zapis tych, naładowanych konceptami i wyrafinowanymi środkami stylistycznymi, tekstów.. Wysłuchanie nagrania wiersza J. Tuwima "Dyzio marzyciel"..